Wijziging in de arbowetgeving: het basiscontract

Ben je werkgever? Dan moet je op 1 juli a.s jouw zaken op orde hebben

basiscontractOp 1 juli 2017 is de wijziging in de Arbeidsomstandighedenwet ingegaan, met een overgangsperiode van 1 jaar. Op 1 juli 2018 loopt deze overgangsperiode af en moet je, als je werkgever bent, jouw zaken op orde hebben.

Basiscontract

In het kort: de wetgeving stelt middels het basiscontract minimumeisen aan de overeenkomst tussen arbodienstverleners en werkgevers. Dit zijn rechten en plichten voor de werkgever, werknemer en de bedrijfsarts. In het basiscontract staat bij welke taken de werkgever zich in ieder geval moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts.

Nieuwe contracten moeten nu al voldoen aan de nieuwe eisen. Bestaande contracten dus per 1 juli a.s. Je vindt meer informatie in dit artikel van Inzet met Zorg over de veranderingen in de arbowet en in dit artikel over het boetebeleid.

Boetebeleid

Je moet er rekening mee houden dat je zonder een basiscontract direct een boete krijgt. Ook als er wel een basiscontract is maar er geen afspraken over de verzuimbegeleiding in staan. Voor werkgevers die een contract voor hun arbodienstverlening hebben bij Inzet met Zorg (onze eigen arbodienstverlening en meer) is alles al geregeld.

Deel dit verhaal:
Geschreven door:

Zoeken

Download hier de starters checklist

Download hier de starters checklist

Leuk dat je onze website bezoekt. Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren, maken wij gebruik van functionele en analytische cookies. Wij gebruiken geen tracking cookies. Naast het accepteren van de cookies, kun je deze ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen